zaterdag in La Paz en samenvatting reis - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Casa de Esperanza - WaarBenJij.nu zaterdag in La Paz en samenvatting reis - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Casa de Esperanza - WaarBenJij.nu

zaterdag in La Paz en samenvatting reis

Door: Aart en Marry

Blijf op de hoogte en volg Casa de Esperanza

09 Augustus 2015 | Bolivia, La Paz

Na nog geen 24 uur geleden met weemoed afscheid te hebben genomen van de kinderen en jongeren van Casa de Esperanza en in het ziekenhuis te zijn geweest in Coroyco zweven we nu boven La Paz. Piet en Marijke hadden voor vandaag verschillende uitstapjes op het programma staan en een deel van de groep koos voor dit "zweven". Via de Teleferica kabelbaan worden we naar een zevenhonderd meter hogergelegen hoogvlakte van La Paz gebracht. waar ook nog ruim 1 miljoen mensen wonen.

Deze schitterende en schone kabelbaan is in schrille tegenstelling tot de smoezelige straten van La Paz. Deze baan, die vorig jaar geopend is, is geen toeristische atractie, maar  een wezenlijk onderdeel van het openbaar vervoer waardoor de overvolle straten van La Paz gemeden kunnen worden en dat voor een bedrag van zo'n 39 eurocent. Onder onze voeten glijden de straten en de huizen van La Paz voorbij. De grote begraafplaats met zijn opgestapelde begraafplekken laat zien dat ook de dood aan deze stad niet voorbij gaat, maar ook het vermaak van voetbal daar een plaats heeft. We zien hoge flatgebouwen, het huis van Evo Moralis (president) met het dak waarop zijn helicopter kan landen, maar ook de simpele huisjes die bij een fikse stortbui zomaar weggevaagd kunnnen worden. Zoals door erosie de haast onoverbrugbare kloven in de wanden van de hoogvlakte zijn ontstaan, zo groot is  hier de kloof ook tussen rijk en arm.

Onwillekeurig zweven onze gedachten verder over het gebergte heen en komen uit in Casa de Esperanza, een plek waar o.a. jongeren, die zonder daar te zijn opgevangen wellicht een leven in de goot in het vooruitzicht hadden. Zij  mochten daar een thuis vinden werd hen voorgeleefd en verteld dat de Vader in de hemel ook voor hen een Vader wil zijn en wordt hen waar mogelijk goed onderwijs aangeboden, om na het onderwijs in Caranavi, verder aan hun toekomst te werken en  naar die grote plaats La Paz,waar wij nu overheen zweven  hun vleugels zullen uitslaan. Omringt zullen worden met goed en kwaad.

Vanuit onze gondel kijken we nu op de daken van de huizen, onze Hemelse Vader ziet daar dwars doorheen naar individuwen, Hij gaat ook met de jongeren mee. waar zij ook gaan ofstaan, de Heer waakt over hen, nu en voor altijd.

Met een gerust hart zetten we onze voeten weer op veilige grond.

Aart & Marry